Diensten
Social Design en de Zorg
Wat is Social Design?
Bij Social Design worden ontwerpmethodieken toegepast om complexe, maatschappelijke problemen op te lossen. Hierbij staan de mensen die de problemen ervaren, centraal. Zij worden expliciet onderzocht én meegenomen in het bedenken van oplossingen. Vervolgens worden deze oplossingen in de praktijk getest en geëvalueerd. De resultaten worden direct toegepast om de oplossing te verbeteren. Het proces wordt herhaald net zo lang totdat de oplossing werkt.
Alle informatie die eerder is verzameld, leggen we nu bij elkaar om zo de losse onderdelen aan elkaar te koppelen en ze betekenis te geven.
Betekenis geven
Een maatschappelijk probleem kent vele ingrediënten. In deze fase kijken we vanuit een breed perspectief en gaan we opzoek naar zoveel mogelijk ingrediënten.
Onderzoeken & Verkennen
In deze fase gaan we samen met de gebruikers en andere actoren oplossingen bedenken om (een stuk van) het probleem op te lossen.
Oplossingen voorstellen
Een aantal oplossingen gaan we uitproberen en we leggen vast hoe hierop gereageerd wordt om van te leren. Met deze feedback kunnen we opnieuw gaan experimenteren.
Experimenteren & Leren
Actieonderzoek in de Zorg
Wat is Actieonderzoek?
Bij Actieonderzoek worden de mensen die onderzocht worden, actief betrokken bij het onderzoek. Het begint bij de probleemanalyse. Hoe ervaren zij het probleem precies? Vervolgens worden er 'acties' bedacht om deze groep actief te helpen. Deze acties worden samen met de mensen die onderzocht worden, bedacht. De acties worden uitgevoerd en daarna geëvalueerd. De uitkomsten worden meegenomen en zijn de basis voor een nieuw actieplan. Zo wordt de loop een aantal keer uitgevoerd tot de acties het probleem opgelost hebben.
Actieplan maken
Probleemanalyse
Aan de slag
Observatie
Kennis delen